مطالب خواندنی

آشنایی با انواع عیار طلا و روش های تشخیص آن

طلای خام با خلوص بالا دارای ساختاری نرم و بسیار منعطف می باشد که برای ساخت طلا و جواهرات مناسب نیست. از این رو برای استحکام و مقاومت بیشتر، به آن فلزات دیگری اضافه می کنند. با این ترکیب عیار هایی زیادی به دست می آید که در این پست قصد داریم با انواع عیار طلا و روش های تشخیص آن آشنا شویم.

  • طلای 24 عیار:

خالص ترین طلایی که می‌توان به دست آورد، طلایی با عیار 24 و خلوص 99.9 درصد است که به دلیل گران بها تر بودن، بیشتر در جواهرات استفاده می‌شود؛ اما کاربرد آن در ساخت سکه بیشتر است. طلایی با این عیار،‌ رنگی کاملا زرد و درخشان داشته و نسبت به سایر عیارها،‌ استحکام کمتری دارد. در وسایل الکترونیکی و پزشکی هم به طور معمول از طلای 24 عیار استفاده می‌شود.

  • طلای 22 عیار:

برای درک بهتر این عیار،‌ آن را با طلای عیار 24 مقایسه خواهیم نمود. طلای 22 عیار طلایی است که 22 واحد طلا و 2 واحد فلزاتی دیگر مانند مس را دارا می باشد. خلوص این طلا برابر با 91.67 درصد می باشد که سختی زیادی هم نداشته و معمولا در ساخت جواهرات از آن استفاده می‌شود.

  • طلای 18 عیار:

طلای 18 عیار یا 750، 75 درصد خلوص داشته و در مقایسه با طلای 24 عیار، 18 واحد آن از طلا و 6 واحد باقی مانده از سایر فلزات تشکیل شده است. معروف ترین ترکیب این عیار با فلز مس یا فلز نیکل می باشد که به نرمی و شکل پذیری آن کمک زیادی می‌کند.

  • طلای 14 عیار:

با عبارت 585 به معنای 58.5 درصد خلوص مشخص می‌شود. طلای 14 عیار ترکیبی از 14 واحد طلا و 10 واحد فلزات دیگر می باشد. برای این ترکیب، اغلب از فلز مس استفاده می‌شود.

  • طلای 12 عیار:

با عبارت 500 به معنای 50 درصد خلوص مشخص می‌شود. طلای 12 عیار ترکیبی از 12 واحد طلا و 12 واحد فلزاتی دیگر می باشد. به طلای 12 عیار در اصطلاح “نیم عیار” هم گفته می‌شود.

  • طلای 10 عیار:

با عبارت 417 به معنای 41.7 درصد خلوص مشخص می‌شود. طلای 10 عیار ترکیبی از 10 واحد طلا و 14 واحد فلزاتی دیگر است. طلای 10 عیار مقاوم ترین طلایی است که می‌توان به دست آورد.

در ادامه مطلب جالب است بدانید که به منظور تشخیص عیار طلا دو روش وجود دارد:
  • روش سنتی:

این روش به دلیل دقیق نبودن،‌ کاربرد کمتری دارد. در این روش،‌ طلا را بر روی سنگ محک یا سنگ کوارتز می‌کشند و سپس از مواد مختلفی برای سنجش عیار استفاده می‌کنند. در انتها کلید شاخص را روی سنگ محک می‌کشند که عدد نهایی به دست آید.

  • روش مدرن:

روش دوم به دو صورت انجام می‌شود،‌ یا کوپلاسیون یا XRF که هر دو برای آزمایشگاه و کاملا تخصصی هستند. به همین خاطر، صرفا به نام بردن از آن‌ها اکتفا خواهیم نمود.

.

برای مشاهده انواع انگشترهای فروشگاه  اینجا کلیک کنید.

www.instagram.com/goharrafshan

09306226344

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 1 =