دانستنی ها, سنگ شناسی

آشنایی با کهربا و خواص آن

این گونه می توان گفت که کهربا در اثر فسیل شدن شیره ی درختان (اکثرا درختان کاج مخروطی شکل) پس از گذشت میلیون ها سال ایجاد می شود. کهربا نسبت به سایر کانی ها سختی چندانی نداشته و دارای درجه سختی بین 2 تا 5/2 می باشد. کهربا در طبیعت به رنگ هایی از قبیل زرد، قهوه ای، سفید شیری، قرمز، سبز، نارنجی و سیاه مشاهده می شود. گونه ای کمیاب از کهربا نیز با ترکیب رنگ سفید و زرد وجود دارد که به دلیل کمیاب و نادر بودن، دارای ارزش بسیار بالایی می باشد. به طور کلی هرچه رنگ کهربا شفاف تر باشد، ارزش آن نیز بیشتر خواهد بود.

جالب اینجاست که بدانید عمر برخی از کهرباها به حدود 120 میلیون سال پیش برمی گردد و در میان بعضی از آنها نیز گیاهان و حشراتی از همان دوران مشاهده می شود که در درون آن به دام افتاده اند و همین بر جذابیت کهربا می افزاید. بد نیست بدانید که به کهربایی که از عمر آن حداقل یک میلیون سال نگذشته باشد، “کهربای نارس”گفته می شود.

نکته جالبی که در مورد کهربا وجود دارد این است که مالش دادن این ماده با پارچه یا امثال آن، سبب ایجاد جریان الکتریسته و اشتعال زایی خواهد شد. یونانیان قدیم این سنگ را به نام سنگ برق نیز می شناختند. در واقع نام کهربا که به معنی “رباینده کاه” می باشد، از همین ویژگی برگرفته شده است. در ضمن لازم به ذکر است که مهم ترین معدن کهربا در کشور روسیه  در عمق 30 کیلومتری زمین، زیر خروارها شن و ماسه قرار گرفته است.

آشنایی با کهربا و خواص آن

کهربا بالتیمور و کهربا دومینیکن:

این دو مدل جزو معروف ترین دسته های کهربا به حساب می آیند.

  • عمر کهربای بالتیمور از 40 میلیون سال نیز بیشتر است و طبق قرار گرفتن در وضعیت نوری مختلف، به رنگ زرد و به هر دو شکل شفاف و مات موجود می باشد.
  • کهربای دومینیکن در کشور جمهوری دومینیکن نیز یافت شده و به رنگ زرد موجود می باشد. تفاوت این دسته کهربا با نوع بالتیمور این است که در درون خود، حشرات یا گیاهان بیشتری را دارا می باشد.

آشنایی با کهربا و خواص آن

خواص کهربا:

آرامش اعصاب، دفع امواج و انرژی های منفی، کنترل هیجان و احساسات، تسکین دندان درد در کودکان، تسریع رشد کودکان، ترمیم ریشه های دندان در افراد بزرگسال، درمان آلرژی های ناشی از تماس با گرده های گیاهان،  گرد و غبار و سایر مواد آلرژی زا، درمان التهاب مفاصل، آسم، زکام و تب، با تنظیم سوخت و ساز بدن و …

شرایط نگهداری از کهربا:

برای از دست نرفتن درخشندگی سنگ کهربا، بهتر است به منظور پاکسازی و شستشوی این سنگ از محلول آب و صابون استفاده نموده و کهربا را در درون آن قرار دهید. می توانید به کمک یک پارچه نرم و یا با کمک مالش انگشتان، سطح آن را تمیز نمایید. برای انجام پولیش سنگ کهربا نیز فقط یک حوله ی نرم و چند قطره روغن زیتون کافی می باشد.

.

برای مشاهده انواع گردنبند  اینجا کلیک کنید.

www.instagram.com/goharrafshan

09306226344

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − = 13