همه دسته بندی ها
    فیلترها
    تنظیمات
    جستجو

    اهمیت تسبیح و استخاره با آن

    اهمیت تسبیح و استخاره با آن

    دانستنی های جالب و مفید درباره تسبیح

    همانطور که می دانیم "تسبیح" به معنای سبحان الله گفتن است. سبحه، همان تسبیح می باشد و مقصود آن مهره هایی است که اعداد تسبیح را با آن می شمارند. ( تسبیحات، تکبیرات و تحمیدات )
    در واقع به دلیل استفاده بسیار عموم از کلمه تسبیح، این کلمه در میان مردم رایج شده است.
    در رابطه با تسبیح اشعاری گفته شده است که در ادامه نمونه ای از آن ها را بیان می کنیم.
    حافظ می گوید : "رشته تسبیح اگر بگسست معذورم بدار _ دستم اندر دامن ساقی سیمین ساق بود"
    قائم مقام ثانی می گوید : "زاهد چه بلایی تو که این دانه تسبیح _ از دست تو سوراخ به سوراخ گریزد"
    صائب تبریزی می گوید : "منه زنهار دل بر مهلت صد ساله دنیا _ که آخر می شود چندان که یک تسبیح گردانی"
    ابو نواس شاعر معروف عرب نیز می گوید : " التسابیح فی ذراعی و المصحف "، در این بیت کلمه تسابیح به همین معنا استفاده می شود.

    سیر در عالم ملکوت

    با نگاه دقیق تری به آیات قرآن متوجه خواهیم شد که تسبیح، تنها یک دعا و ورد نمی باشد، بلکه نگرشی اساسی در ساخت انسان کامل است. در بینش قرآنی، تسبیح حالتی از حالات و مقامی از مقامات انسان می باشد که به همنشینی فرشتگان راه پیدا کرده است. تسبیح گر به کسی گفته می شود که مقامی را بدست آورده و بیرون از مدار ماده بوده است، و اندیشه معنایی در آن چنان تقویت یافته است که جز معنا نمی بیند و نمی اندیشد. به همین علت است که عالم دانا را عالم اهل تسبیح می نامند. و در آیات معراجی از تسبیح سخن آورده می شود. رسیدن به عالم عقول برای همگان امکان پذیر نیست، هر چند که برای آن همواره گرایش دارند. هرگاه انسانی کاملی به کمال انسانیت برسد و مصداق کامل آن باشد، از عالم تسبیح و معنا گذر خواهد کرد.

    در آیات سوره های قرآن ( آل عمران، فصلت، انسان و ... )، از انسان درخواست می شود که به عالم عقل و معنا توجه داشته باشند. برای اینکه انسان به این آمادگی دست پیدا کند و آنرا در خود تقویت کند، تسبیح گویی به شکل های گوناگون اشاره می شود. تسبیح قلبی، ظاهری، باطنی و زبانی از مسائلی است که در قرآن به آن اشاره می شود.

    در آموزه های قرآنی، تسبیح به معنای تنزیه دانستن خدا از هر عیب و نقصی می باشد. در این مقام، هرگونه نقص را از خدا دور و به تنزیه خداوند می پردازند. و به امور به چیزی تشبیه نمی شود تا ذهن به مسائل همانندی آلوده شود. شخص صفات سلبی را به جای صفات اثباتی به خدا نسبت می دهد و می گوید او نابینا و ناشنوا نمی باشد به جای اینکه بگوید بینا و شنوا است.

    اهمیت تسبیح        

    در موضوع معراج و اسرای پیامبر اکرم (ص)، شروع معراج با تسبیح است. تسبیح خداوند از سوی مومنان به عنوان هدف بعثت پیامبر عنوان شده است. همانطور که در آیه 8 و 9 سوره فتح خداوند می فرماید ما تو را به عنوان مژده دهنده ای فرستادیم ازین رو مومنان به خداوند و رسولش ایمان آورده و صبح و شب خدا را تسبیح گویند، و دین را یاری دهید و گرامی بدارید.

    تسبیح گویی حضرت یونس درون نهنگ، پس از چهل شبانه روز، ایشان را از تاریکی نجات داد و به مقام خویش بازگشت. (آیه 87 انبیاء)

    امام موسی (ع)، از خداوند درخواست کرد تا در فرصت های مناسب به تسبیح گویی بپردازد و در این مقام قرار بگیرد. (آیه 25 و 33 طه)

    زکریا نیز مردمانش را به تسبیح گویی تشویق کرد. (آیه 7 تا 11 مریم)

    خداوند، بندگانش را به تسبیح گویی دعوت کرد تا از تاریکی ها رهایی پیدا کنند. ( آیه 42 و 43 احزاب)

    استخاره با تسبیح

    استخاره تسبیح، روش هایی دارد که به آن ها اشاره می شود :

    1-    با در دست داشتن تسبیح، سه بار بر پیامبر (ص) و خاندانش درود فرستاده (صلوات)، بخشی از تسبیح را جدا کرده و دو تا دوتایی می شمارند. اگر یک مهره باقی ماند به این معناست که به آن عمل فعل بخشند. و در صورت ماندن دو مهره، دوری از آن کار می باشد.

    2-    در این روش، یکبار حمد و سه بار توحید خوانده می شود. پس از خواندن 15 صلوات این دعا خوانده می شود : " اللهم انی اسئلک بحق الحسین و جده و ابیه و امه و اخیه و الائمه من ذریته ان تصلی علی محمد و آل محمد و ان تجعلنی لی الخیره فی هذه السبحه و ان ترینی ما هو الصلح لی فی الدین و الدنیا اللهم ان کان الاصلح فی دینی و دنیای و عاجل امری و آجله فعل ما انا عازم علیه فامرنی و الا فانهنی انک علی کل شی قدیر " به معنای اینکه، خداوندا به حق حسین و جدش و پدرش و مادرش و برادرش و امامان از نسلش، از تو درخواست می نمایم که بر محمد و خاندانش درود بفرستی و خیر من را در این تسبیح قرار بدهی. آنچه برای دنیا و دین من شایسته تر است را بنمایی. پروردگارا، اگر این کار در دین و دنیا و اکنون و آینده کار من که خواهان انجام آن هستم، شایسته تر است؛ پس من را به آن امر کن در غیر اینصورت از آن مرا دور کن. به راستی که تو بر همه چیز توانایی.
    سپس طبق دلخواه، بخشی از تسبیح را جدا کرده و به همان تعداد مهره ها سبحان الله، الحمد الله و لا اله الا الله خوانده می شود. اگر مهره آخر "سبحان الله" باشد، به عمل و ترک آن مختار است. اگر مهره آخر "الحمد الله" باشد، مفهوم عمل آن را دارد. و در نهایت اگر "لا اله الا الله" باشد، مفهوم ترک عمل را دارد.

     

    برای خرید انواع تسبیح های فروشگاه گوهر افشان کلیک کنید.

    09306226344

    goharafshan_admin@

    انصراف از نظر
    whatsapp support call support Telegram support