اخبار, جواهرات و زیورآلات

تاریخچه طلا و جواهرات

سرگذشت طلا و رنسانس

با گذر از قرون وسطی در اروپا، در دوره رنسانس ساخت طلا و جواهر رو به فزونی یافت. رنسانس به معنای تولد و شروع عصری است که دانش، فناوری، هنر و اکتشاف گسترش می یافت. بین قرن 17 تا 19، رنسانس موفق به اتحاد تمام جهان از طریق فلزاتی چون طلا، نقره، جواهرات و زیور آلات و فناوری ساخت جنگ افزارها در میان تمامی مذاهب و فرهنگ ها شد. اکثریت و یا به نوعی تمامی مردم به مواد ارزشمند و سنگ های قیمتی دسترسی داشتند.

در ابتدا، طلا و جواهرات در اروپا و توسط اتحادیه بازرگانان کلید خورد و سپس تمام اروپا و پس از آن تمام جهان را به اشغال خود درآورد. در اوج تجارت دریایی بین المللی، بسیاری از مواد اولیه با ارزش چون توپاز و آمازونیت از برزیل، یاقوت سرخ از سریلانکا، الماس و یاقوت از هند، زمرد از کلمبیا، لاجورد از افغانستان، فیروزه از ایران و بسیاری دیگر که از راه های آّبی وارد می شدند. تمامی این ها به دست صنعتگران به جواهرات زیبا مبدل میشدند.

در دوران سلطنت فرانسه و امپراطوری ناپلئون بناپارت، اروپا یکی از بزرگترین تغییرات فرهنگی را داشت و جواهرات از محبوبیت زیادی برخوردار بودند. الماس محبوب ترین گوهر جهان شناخته شد.

سرگذشت طلا و جواهرات رمانتیسیسم

در حال حاضر، رمانتیسیسم یکی از سبک های مد می باشد که در دوره ملکه ویکتوریای انگلیسی به مردم معرفی شد و با ورود به هنر طراحی جواهرات، تغییرات شگرفی در تاریخ جواهرات به وجو آورد. یکی از بزرگترین گسترش جواهرات، میتوان به بوجود آمدن انقلاب صنعتی اشاره کرد. که به رشد طبقه متوسط کمک کرد تا توانایی خرید طلا و جواهرات ارزان را در میان مردم بوجود بیاورد. تولید بسیار طلا و جواهرات صنعتی، سبب افزایش خواستار تولید جواهرات بیشتر و دقت در ساخت آنها از لحاظ فنی و ماهرانه شد. ملکه ویکتوریا تاثیر مهمی در تولید جواهرات در اروپا و آمریکا داشت و به تغییر مد در طرح های جواهرات آن دوران کمک بسیاری کرد.

دوره رمانتیک (1837-1860)

این دوره 20 سال به طول انجامید و تحت تاثیر باستان شناسی، گنجینه های باستانی و سبک های مد از قرون وسطی تا رنسانس قرار گرفت. و توانست نقش های عاشقانه را برای مردم آن زمان، توصیف کند و بشناساند.

دوره کبیر (1861-1885)

طلا و جواهرات در این دوران سنگین و غم انگیز بود و ازین دوره به عنوان دوره طلا و جواهرات عزاداری نام می بردند. اغلب الگو های طراحی در سبک های قدیمی تر چون رنسانس و گوتیک تکرار می شد. قبل از این دوران گروهی خواستار این شدند که باید تمام طلا و جواهرات حذف شوند که تحت تاثیر ملکه ویکتوریا قرار شد که جواهرات ساخته شده به جواهراتی با سنگ های الماس سیاه و سفید تبدیل شد.

دوره زیبایی (1880-1901)

در این دوران طلا و جواهرات دوباره به سبک شاد بازگشت. طرح هایی چون قلب، ستاره، حشرات، ماه هلال، خزندگان و حیوانات. در چند سال گذشته، دوره رمانتیسیسم به عنوان دوره ای یاد می شود که بزرگترین تولید طلا و جواهرات در آن بود.

از هنرمندان این دوره می توان به پیتر کارل فابرژه روسی اشاره کرد که تخم مرغ های سلطنتی در زمان الکساندر سوم و نیکلای دوم از ساخته های این هنرمند است.

برای مشاهده انواع پلاک اسم  اینجا کلیک کنید.

www.instagram.com/goharrafshan

09306226344

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

76 − = 73