مطالب خواندنی

حکاکی بر روی نگین

همان گونه که می دانید، سنگ های قیمتی ، نیمه قیمتی و یا نگین های بسیار زیادی وجود دارند که بر رو یا پشت آنها تصویر، دعا، حرز و یا نوشته خاصی حکاکی شده است. به انجام این نوع از حکاکی Engraved Gem  گفته می شود. البته جالب است بدانید که در دوران باستان، به هنر حکاکی کردن بر روی نگین ها و سنگ های قیمتی، Glyptography گفته می شده است. حکاکی کردن بر روی سنگ در دوران باستان یک هنر بسیار خاص و زیبا به حساب می آمده است. جالب است بدانید که در دوران یونان باستان هنوز مردم از مفهوم امضا مطلع نبودند و به منظور امضا کردن از انگشتر هایی استفاده می نمودند که دارای سنگ هایی از خانواده کلسدونی مانند عقیق، اونیکس و کارنلین بودند و بر روی هرکدام از آنها یک نوع حکاکی خاص به منظور شناخت شخص، صورت گرفته بود.

البته بهتر است بدانید که که درگذشته به این دلیل که از قلم های دستی به منظور انواع حکاکی بر روی سنگ استفاده می کردند، دقت کار کاهش می یافت و تمیزی کار نیز چندان رضایت بخش نبود. اما در زمان حال برای حکاکی کردن از ماشین های تراش مخصوصی استفاده می کنند. پس از آن به جهت صیقل دادن سنگ ها از پودر های صیقل دهنده نیز استفاده می شود.

در حقیقت حکاکی کردن بر روی سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و انواع نگین ها به دو روش زیر صورت می گیرد:

  • حکاکی کردن بر روی سنگ های قیمتی دارای سختی بالا به صورت فرو رفته
  • ایجاد طرح بر روی سنگ ها و نگین های مختلف به صورت برجسته

در روش اول، تصویر یا دعای مورد نظر بر روی نگین یا سنگ حکاکی شده و یا به عبارت بهتر می توان گفت که بر روی نگین “کنده کاری” صورت می پذیرد. به این ترتیب نقش موردنظر که بر روی نگین حکاکی می شود، به صورت فرورفته مشاهده خواهد شد و برجسته نیست.

در روش دوم نیز به کمک جدیدترین ابزار،  بر روی سنگ های مختلفی نظیر عقیق، فیروزه، کهربا، آمیتیست، سیترین، کوارتز، شیشه، پلاستیک و … انواع حکاکی ها صورت می گیرد. برخی از این حکاکی ها نظیر کتیبه ها و نقش هایی که بر روی گل و دیوارها ترسیم می شود، حالت برجسته دارند.

برای مشاهده انواع نگین حکاکی شده اینجا کلیک کنید.

www.instagram.com/goharrafshan

09306226344

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− 1 = 2