دانستنی ها, مطالب خواندنی

رمان شب های طاعون اثر اورهان پاموک

رمان شب‌های طاعون به قلم اورهان پاموک نویشنده ترک زبان می باشد که این نویسنده سابقه دریافت جایزه نوبل ادبیات را دارا می باشد. شب های طاعون رمانی تاریخی و تامل‌برانگیز می باشد که دوران زوال امپراتوری عثمانی را در بطن همه‌گیری بیماری طاعون به تصویر می‌کشد، و در عین تاریخی بودن سرشار از احساس و قصه های عاشقانه می باشد . شب‌های طاعون رمانی گیرا درباره‌ی امید به زندگی، میهن‌پرستی استقلال و عشق است که با بیماری و فاجعه‌ای بزرگ به نام
طاعون گره خورده و تاریخ و تخیل را به هم آمیخته است.

با اورهان پاموک بیشتر آشنا شویم:

اورهان پاموک نویسنده و رمان‌نویس ترک در سال 1952 در استانبول متولد شد. او تحصیلات خود را در کالج آمریکایی استانبول به پایان رساند، پس از مدتی این رشته معماری را رها کرد و در رشته روزنامه‌نگاری فارغ‌التحصیل شد. اورهان پاموک در سال 2006 جایزه نوبل ادبیات را از آن خود کرد. آثار او تابه‌حال به زبانهای مختلف دنیا ترجمه شده است و علاقه مندان بسیاری در سراسر جهان دارد. اورهان پاموک علاوه بر خلق آثار ادبی، اظهارات تاریخی و سیاسی اعتراض‌آمیزی نگاشته که باعث شهرت او در فضای رسانه‌ها شده است.
درباره‌ی کتاب شب‌های طاعون:
رمان‌هایی تاریخی با وجود اینکه داستان و قصه‌پردازی آن‌ها متعلق به دوران گذشته می باشد اما با این حال بعضی از آن‌ها می‌توانند وصف حال دوران امروز نیز باشند. شب‌های طاعون اورهان پاموک نویسنده‌ی ترک ‌تبار نیز در زمره‌ی این کتاب‌ها قرار دارد.

شب‌های طاعون چند سال قبل از شیوع همه‌گیری ویروس کرونا به نگارش درآمد و اولین بار در سال 2021 انتشار یافت که همزمانی آن با این بیماری جهانی کرونا شگفتی آفرین شد. اورهان پاموک در مصاحبه‌ای بیان کرده که ایده‌ی نگارش این رمان چهل سال ذهن او را درگیر کرده و پنج سال نیز درگیر نوشتن و تکمیل کتاب بوده است. هم‌زمانی انتشار این اثر همراه با پاندمی کرونا در دنیا پاموک را نیز متحیر کرده است. وقایع این کتاب در سال 1901 و در جزیره‌ای خیالی به نام مینگر روایت می‌شود. این جزیره قسمتی از قلمرو امپراتوری عثمانی است که پادشاه عبدالحمید بر آن حکومت می‌کند. بیماری طاعون در این جزیره شیوع می‌یابد و سلطان عبدالحمید عثمانی یک دکتر و سربازرس بهداشت را به این جزیره اعزام می‌کند تا از سرایت این بیماری به اروپا جلوگیری شود. دکتر که نوری نام دارد، داماد برادر پادشاه است که همسری به نام پاکیزه سلطان دارد. پاکیزه سلطان دختر پادشاه پیشین عثمانی است (پادشاه پیشین عثمانی که با دسیسه عبدالحمید کشته می شود و عبدالحمید بر تخت سلطنت جلوس میکند و تمام اعضای خانواده برادرش را حبس خانگی میکند) که تاکنون از قصر بیرون نرفته است. با شیوع بیماری طاعون پاکیزه سلطان به همراه همسرش نوری به این جزیره مینگر می‌روند و طاعون تحولی را در زندگی پاکیزه سلطان و اهالی مینگر رقم می‌زند.

طاعون و حواشی آن همه‌ی ماجرای این کتاب را تشکیل نمی‌دهند. در این میان عشقی نیز شکل می‌گیرد؛ یکی از شخصیت‌های رمان، یک نظامی وطن‌پرست که به سختی تلاش می‌کند تا طاعون را ریشه‌کن کند، دلباخته‌ی دختری به نام زینب می‌شود.

قسمت هایی از کتاب شب های طاعون :

“سکوت و رفتار سرد دو مسافر جدید اعضای هیئت نصیحت را بیشتر نگران کرد. هدف از این پنهان کاری چه بود؟ چرا حضرت پادشاه با یک کشتی مهم ترین کارشناسان طاعون و بیماری های واگیردار را (دیگری دکتر نوری پاشا بود) به چین می فرستاد؟ اما زیاد طول نکشید تا اعضای هیئت فهمیدند بونکوفسکی پاشا و معاونش به چین نمی روند؛ آنها در مسیر اسکندریه به جزیرۀ مینگر خواهند رفت. بنابراین به موضوع مورد بحث خودشان برگشتند. سه هفته وقت داشتند تا دربارۀ اینکه چگونه اسلام را برای مسلمانان چین توضیح دهند با هم بحث کنند ”

“خاطرات دکتر نوری پاشا با سر‎کیمیاگر پادشاه بسیار رسمی تر بود. در کنفرانس ونیز که همراه با بونکوفسکی به نمایندگی از دولت عثمانی شرکت کرده بودند، با تجربه و تلاش بسیاری که از خود نشان داده بود، احترام کیمیاگر را برانگیخته بود. با هیجان برای همسرش، پاکیزه سلطان، تعریف کرد یکی از اولین کسانی که او را در جایگاه یک پزشک قرنطینه نزد عبدالحمید ستایش کرده بونکوفسکی پاشا بود و نه تنها در مدرسۀ پزشکی، که پس از گرفتن مدرک پزشکی باز هم با پاشای کیمیاگر و داروساز دیدار کرده است”

از آثار دیگر اورهان پاموک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

جودت بیک و پسران
خانه ساکت
قلعه سفید
کتاب سیاه
چهره پنهان
نام من سرخ

برای مشاهده گردنبندهای حرزدار فروشگاه  اینجا کلیک کنید

www.instagram.com/goharrafshan

09306226344

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 1 =