خواص سنگ ها, سنگ درمانی

 سنگ آمیترین Ametrine

ametrin

آمیترین یا “Ametrine” یک نوع سنگ گران‌بها و شفاف است که در واقع یک نوع کوارتز ماکروکریستالی با رنگ‌های مختلف است. در برخی مناطق، این سنگ را به نام “تریستین” نیز می‌شناسند.

آمیترین یک سنگ گران‌بها و ارزشمند است که معمولاً دارای رنگ‌های بنفش و زرد مانند سنگ آمتیست و سیترین است، همچنین شفاف و بی‌رنگ مثل کوارتز دیده می‌شود. این تفاوت در رنگ‌ها نشان‌دهنده حضور آهن در آنهاست. سنگ آمیترین به علت ترکیب دو سنگ آمتیست و سیترین، خواص و ویژگی‌های هر دو را داراست. این سنگ از خواص درمانی مانند تحریک سوخت و ساز بدن، ارتقای کارکرد مغز، غلبه بر ترس و نا‌امنی، افزایش خلاقیت و ترک عادت‌های بد برخوردار است.

 آمیترین Ametrine :

نخستین نوشته های ثبت شده از کریستال های کوارتزی به همراه دو رنگ ارغوانی و زرد به شکل رسمی به وسیله کانی شناسان آمریکایی به سال ۱۹۲۵ میلادی باز می گردد.
در سال ۱۹۶۰ یک کشورگشای اهل اسپانیا معدنی در کشور بولیوی کشف کرد که بعدها آن را به ملکه اش بخشید. سنگ آمیترین ، سنگی قیمتی است که معمولا به رنگ بنفش و ارغوانی خوشرنگ مانند سنگ آمتیست و زرد طلایی مانند سیترین و شفاف و بی رنگ مانند کوارتز دیده می شود . رنگ بنفش و زرد موجود در این سنگ نشان‌دهنده وجود آهن در آن می باشد. تفاوت میان آمیترین، آمتیست و سیترین تنها در میزان ناخالصی‌های اکسید آهن می باشد.

منابع و خاستگاه سنگ آمیترین

بزرگ‌ترین معدن آمیترین در قرن هفدهم و در کشور بولیوی کشف شد. همچنین ذخایر دیگری از این گوهر ارزشمند در سال 1980، در کشور برزیل یافت شد. تشکیل سنگ آمیترین در طبیعت نادر است. تقریبا تمام سنگهای تولید شده آمترین که بصورت تجاری به فروش می رسند از معدن جنوب بولیوی می آیند.
این معدن فعالیت خود را از سال 1989 میلادی شروع کرده است. معدن آناهی (Anahi) یک معدن سنگ آهک دولومیتی و خط الراس مکانی است که این سنگها گسلیده و سیلیکایی می شوند. بیشتر سنگهای آمیترین در عمق زمین این معدن و مقدار کمی از سطح استخراج می شوند. فعالیت های هیدروترمال سبب هموار کردن رشد کوارتز درون حفرات و ترکهای سنگهای آهک دولومیتی میگردد. دیواره این حفرات پوشیده از لایه ای ضخیم و بزرگ از کوارتز که درون آنها کریستال های کوارتز شکل دار به طرف مرکز حفره رشد کرده اند. مقداری از این کریستال ها آمیترین و بقیه بعدها طی فعالیت های هیدروترمالی دست خوش تغییر میگردند.

درخشندگی و وضوح سنگ آمیترین :

نگین‌های آمیترین نیز مانند سایر انواع گوهرهای خانواده کوارتز شفاف، تمیز و واضح بوده و پس از جلا به درخشندگی شیشه‌ای دست پیدا می‌کنند.

چه عاملی باعث رنگ شگفت انگیز این سنگ می شود؟

رنگ‌های آمتیست و سیترین به علت ناخالصی آهن با حالات اکسیداسیون مختلف همراه کوارتز هستند. قسمت ارغوانی آمتیست به دلیل جایگزینی یون Fe+3 در ساختار Si+4 کوارتز و سپس اکسیداسیون آن و چهار ظرفیتی شدن یون Fe+4 اتفاق می‌افتد که علت آن در طبیعت گسیل تشعشعات ناشی از سنگ‌های مجاور خود (واپاشی پتاسیوم -40) قرار دارد. قسمت طلایی نیز به علت عنصر Fe+3 است. اگر یک سنگ آمتیست را باکیفیت و خوش‌فرم را در راستای عمود بر محور C-axis بلور برش دهیم، بازتاب رنگ‌های قسمت آمتیست و سیترین آن به صورت الگویی هندسی از خطوط زاویه‌دار، مشابه شکل شیرینی پای، برایمان منعکس و نمایان می‌شود. خطی ارتباطی مستقیمی بین قسمت‌های آمتیست و سیترین را جدا می‌کند. این ترتیب برای قسمت‌های تورمالین دو رنگ که ناشی از کریستالیزه شدن آن‌هاست، متفاوت است.

خواص آمیترین :

خواص درمانی بلورهای متغیر، افسانه‌ای و متافیزیکال سنگ آمیترین با توجه به اینکه سنگ آمیترین ترکیبی از دو سنگ آمتیست و سیترین است، می‌توان گفت که خواص و برخی از ویژگی‌های هر دو ماده را دارا می‌باشد. این گوهر در ماه‌های فوریه و نوامبر متولد می‌شود و به نمادهای برج ماهی و سرطان تعلق دارد.

از خواص سنگ آمیترین برای تحریک سوخت و ساز بدن، بهبود عملکرد گوارش، و ارتقای کارکرد مغز استفاده می‌شود. این سنگ با فعال کردن چاکرای ناف (رنگ زرد – سوم) و تاج (رنگ بنفش – هفتم)، هماهنگی با الهام قلبی را تسهیل می‌کند. آمیترین می‌تواند به فرد کمک کند تا از ترس و نا امنی غلبه کرده و قدرت وجودی خود را بازیابد. این سنگ افراد را به سمت هماهنگی با ذهن سوق می‌دهد و اغلب جریانی عمیق از اندیشه‌ها و بصیرت‌های درونی را سازماندهی می‌کند. آمیترین به خلاقیت، یادگیری مسائل، پر انرژی بودن، و فعالیت ذهنی کمک می‌کند. این سنگ همچنین می‌تواند در ترک عادت‌های بد و اعتیاد به فرد کمک کند.

آمیترین به فرد کمک می‌کند تا ترس از اقدام و پیشرفت را غلبه کند و در غلبه بر تخریبی شدن به خود و اتلاف وقت کمک می‌کند. این سنگ می‌تواند کمک فوق‌العاده‌ای برای افرادی باشد که به آسانی تحت تاثیر دیگران قرار می‌گیرند و به فرد کمک می‌کند تا احساسی قدرتمند از قدرت ظرفیت درونی خود را پرورش دهد.

آمیترین در درمان سردرد، مشکلات پانکراس، کمردرد و اعتیاد به الکل مؤثر می باشد .

امروزه بنا بر گفته محققان این سنگ دارای خواص دو سنگ آمتیست و سیترین می‌باشد؛ یعنی از یک سو متابولیسم بودن را متعادل کرده و از طرف دیگر سیستم عصبی فرد را تقویت کرده و غده هیپوفیز مغز را فعال می‌سازد. همچنین این گوهر می‌تواند در درمان بیماران مبتلا به صرع کمک کرده و مشکلات ناشی از ناهماهنگی و اختلالات خواندن را برطرف سازد.

این سنگ می‌تواند کمک بسیاری به بیماری‌های دستگاه گوارش، کبد، طحال، روده، کلیه کند همچنین کمک شایانی در درمان ناشنوایی دارد. این سنگ با دو نوع ارتعاش خاص بر روی روح و روان اثرات مثبتی بر جای گذاشته و تاثیرات منفی را از بین می‌برد. سنگ آمیترین در انجام مدیتیشن کاربرد بسیاری دارد.

نحوه شارژ و نگهداری سنگ آمیترین

جهت تخلیه و شارژ این سنگ می‌توانید آن را برای مدت یک ساعت در معرض تابش خورشید قرار داده. بهتر است هر هفته یک بار و بعد از انجام هر مدیتیشن ان را با آب جاری بشویید.

بهسازی و نحوه تشخیص سنگ آمیترین

در سال 1981، آزمایشات و تحقیقاتی انجام شد که نشان داد بهسازی سنگ آمیتیست با استفاده از روش‌های تابش پرتو و حرارت می‌تواند باعث تغییر رنگ بخش‌های بنفش به رنگ زرد شود و همچنین باعث شباهت شکل و شمایل آن به سنگ آمیترین طبیعی شود. در سال 1994، یک آزمایشگاه در روسیه توانست با استفاده از فرآیند هیدروترمال مقادیری از کوارتز دو رنگ را از محلول‌های قلیایی تولید کند. این آمیترین‌های مصنوعی سپس به برخی کشورها صادر شده و با نام “آمیترین طبیعی” به فروش می‌رسند. با این حال، افراد حرفه‌ای که در این زمینه فعالیت می‌کنند، با بررسی نمونه‌های سنتتیک و انجام آزمایش‌های شیمیایی مانند EDXRF (که بر روی مقدار عناصری مانند K، Mn، Fe، Zn تمرکز دارد)، تست FTIR برای اندازه‌گیری جذب طیف فروسرخ الکترومغناطیسی، تست میکروسکوپ پلاریزان کونوسکوپ برای تعیین محور اپتیکی بلور کوارتز و آزمایش‌های دیگر، غیرطبیعی بودن آنها را متوجه می‌شوند.

معمولا سنگ آمیترین طبیعی دارای رنگی ملایم است و نمونه های سنتتیک دارای ترکیب رنگ بنفش پر رنگ و یا زرد – طلایی واضح و روشن هستند.در این تصویر آمیتیست طبیعی برزیلی را زیر نور پلاریزه در راستای محور c بلور شده می بینید که محل تلاقی و زوایای خطوط سیاه “دوقلو” مختص خود را دارند. در آمیترین های طبیعی بولیوی فقط بخش آمیتیست آنها اینچنین ساختاری داشته و بخش سیترین آن همچین ویژگی ای ندارد. این درحالیست که در آمیترین های سنتتیک این ویژگی خطوط “دوقلو” وجود ندارند.

نحوه نگهداری

تغییرات دمای غیرمنتظره می‌تواند منجر به ترک‌هایی در سنگ آمیترین شود. برخی از آمیترین‌ها با قرار گرفتن در معرض نور شدید به طولانی مدت، ممکن است رنگشان پریده و کمرنگ شوند. این سنگ همچنین در برابر اسیدهای هیدروفلوریک، آمونیوم فلوراید، و محلول‌های قلیایی آسیب‌پذیر است. برای تمیز کردن، می‌توان آن را با محلول صابونی و آب گرم شست. البته شوینده‌های التراسونیک ممکن است در برخی موارد خاص، مانند وجود ترک‌ها یا رنگ‌پریدگی آمیترین، مشکلی ایجاد کنند. تمیز کردن با بخار توصیه نمی‌شود و به طور کلی این کانی باید از حرارت دوری شود .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 10 = 20