مطالب خواندنی

سنگ مرمر (2)

ویژگی های شگفت انگیز سنگ مرمر

سنگ مرمر در رنگ های بسیار یافت می شود. و از ویژگی هایی چون مقاومت در برابر آب و هوای بد، آسانی مرمت، مقاومت بالا بهره میبرد. به همین دلیل مقاومت و چگالی بسیار، ماده ای هایپوآلرژنیک شناخته می شود. به این صورت که حساسیت زایی کمی دارد و برای کسانی که حساسیت دارند و همچنین برای افراد خردسال مناسب می باشد.

از دلایل کاربرد بسیار این سنگ در کشور های مناطق گرم و خشک همچون هند و مدیترانه، مقاوم بودن در برابر حرارت و جذب نکردن سریع گرما و انرژی است.

هر ورق سنگ مرمر، متفاوت از دیگری است و همین علت آن را منحصر به فرد کرده است. در حین استفاده از آن برای نمای ساختمان و یا کف باید دقت بسیاری به خرج داد تا الگوهای نزدیک به هم به کار روند، در غیر اینصورت نمای آن بسیار پیچیده می شود.

گاهی در داخل سنگ مرمر، سنگ های دیگری یافت شده اند. سنگ هایی همچون یاقوت، کوراندوم و اسپینل. جدیدا در افغانستان، نمونه ی جالبی از مرمر سفید پیدا شده است که تکه ای بزرگ از یاقوت قرمز بر روی خود دارد.

بناهای معروف ساخته شده از مرمر

تاج محل در هند و در کنار رود جمنا (Yamuna)، که به طور کامل از مرمر سفید ساخته شده است. این آرامگاه به دستور پنجمین امپراتور گورکانی، شاه جهان، برای یادبود همسر ایرانی خود ارجمند بانو ساخته شده است. قرار بود که در آن طرف رودخانه آرامگاهی از مرمر سیاه برای شاه جهان ساخته شود و این دو آرامگاه به وسیله پل به یکدیگر ارتباط داشته باشند، که درنهایت این آرامگاه ساخته نشد و هر دو در تاج محل آرام گرفتند.
سال 1911 در کتابخانه عمومی نیویورک، 15 هزار متر مکعب سنگ مرمر برای نما و کف ساختمان به کار گرفته شد. که کارکنان آن جهت مراقبت از سنگ مرمر کفش مخصوص استفاده می کردند.
میکل آنژ (Michelangelo) در ساخت مجسمه های خود از مرمر سفید خالص بهره می برد، چرا که این نوع از مرمر به نور اجازه میداد قبل از انعکاس تا 3 سانتی متر در آن نفوذ کند. به همین در مجسمه های وی، حیات را نمایان بود.

برای مشاهده انواع سینه ریز  اینجا کلیک کنید.

www.instagram.com/goharrafshan

09306226344

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 6 =