مطالب خواندنی

هنر میناکاری روی طلا

میناکاری روی طلا یعنی به وسیله‌ی رنگ‌های لعاب‌دار مخصوصی نقش‌هایی را روی مصنوعات طلا بکشند و سپس آنها را در حرارت زیاد بپزند تا رنگ و نقش ثابت شود. طلا تنها فلزی است كه هنگام ذوب شدن با مینا اكسید نمی‌شود و به همین دلیل است كه می‌توان هر نوع طرح و نقشی را روی آن پیاده كرد.

بد نیست بدانید میناكاری روی طلا در زمان سلجوقیان به اوج خود رسید. در این دوران بود كه ظروف میناكاری و برنجی نیز متداول شد و حتی این آثار به كشورهای همسایه ارسال می‌شد.

در دنیای مد و فشن، طلای میناکاری‌شده از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. دلیلش هم این است که رنگ و طرح‌های ویژه‌ای به طلاهای معمولی می‌بخشد.

کاربرد میناکاری بر روی طلا:

جواهرات میناکاری‌شده در انواعِ رنگ‌ها، طرح‌ها و شکل‌ها در اختیار مشتری‌ها قرار دارند تا هر فردی بنا به سلیقه شخصی خود، هرآنچه می‌خواهد را انتخاب و خریداری کند. این طلاها عموما قیمت مناسبی هم دارند، در نتیجه برای علاقه مندان به مد و فشن که عاشق تنوع هستند، گزینه‌های بسیار مقرون‌به‌صرفه‌ای بشمار خواهند رفت.

تنوع این محصولات بسیار زیاد است. از جنس‌های ارزان با طلاهایی که عیار کم و قیمت پایین دارند گرفته تا طلاهای گران‌قیمتی که از مواد خوب ساخته شده و در نهایت میناکاری‌شده‌اند.

هنرمندانی که به طراحی این جواهرات می‌پردازند، برای خلق آثار منحصربه‌فرد وقت و زمان زیادی صرف می‌کنند. همان‌طور که اشاره کردیم، مزیت طلای میناکاری‌شده در تنوع رنگ، طرح و قیمت آن است.

انواع میناکاری روی طلا:

  • میناکاری گرم روی طلا:

میناکاری گرم پیچیده‌تر از روش سرد است. در این روش، نوارهای جامد و براق رنگی توسط متخصص آسیاب و به پودری نرم و یکدست تبدیل می‌شوند. پس از آن مقدار کمی آب به پودر اضافه و به خوبی با هم مخلوط می‌شوند. در نهایت، محلولی یک دست که حالت کشسانی مشابه با رنگ مایع غلیظ دارد، به دست می‌آید که همان رنگ مناسب برای میناکاری گرم است.

پس از کشیدن لایه‌های رنگ روی طلا، آن را در کوره و تحت دمای ۷۰۰-۹۰۰ درجه سانتی‌گراد قرار می‌دهند. این کار را چندین بار پشت سر هم تکرار می‌کنند. گاهی ممکن است تا ۲۰ مرتبه این پروسه تکرار شود تا میناکاری جلا، شفافیت و استحکام موردنظر را به‌دست بیاورد.

از سختی‌های میناکاری گرم این است که متخصص بر پروسه قوام یافتن جواهر وقتی در کوره است، هیچ کنترلی ندارد. یعنی ممکن است که کار را زود یا دیر از کوره خارج کند. زمان و درجه‌ی کوره فقط بر اساس تکرار و تجربه به دست می‌آید.

  • میناکاری سرد روی طلا:

در میناکاری سرد وقتی رنگ روی طلا خشک می‌شود حالت سرامیکی براقی به خود می‌گیرد. برای انجام این کار اصولاً از ابزارهای ساده نوک تیزی استفاده می‌شود. بعد از انجام میناکاری سرد باید طلا در دمای معمولی اتاق قرار گیرد و تا ۴۸ ساعت حرکت داده نشود تا میناکاری قوام نهایی خود را به دست آورد.

از ویژگی‌های خوب میناکاری سرد این است که به ابزار خاص و گرانی نیاز ندارد. همچنین لازم نیست روی سطح طلا پرداخت‌کاری اضافه‌ای انجام شود. دوام این نوع میناکاری بسیار بالاست. البته این مساله به کیفیت مواد نیز بستگی دارد.

برای میناکاری سرد سرعت بسیار زیاد همراه با دقت لازم است. به همین خاطر هر کسی از عهده‌ی انجام آن بر نمی‌آید. در این نوع میناکاری شاید رنگ کردن یک جفت گوشواره ساده تا یک روز کامل هم به طول بینجامد. چون تقارن و یک رنگ بودن گوشواره‌ها بسیار مهم است و دقت زیادی می‌طلبد.

.

برای مشاهده انواع مدل‌های جواهرات زنانه  اینجا کلیک کنید.

www.instagram.com/goharrafshan

09306226344

 

.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

59 + = 66