سنگ شناسی, مطالب خواندنی, مقالات

کشورهای تولید کننده مروارید در جهان

جالب است بدانید که اگر جنبه تاریخی را در نظر بگیریم، بهترین و مرغوب ترین نوع مروارید در جهان، در خلیج فارس یافت می شود. لازم به ذکر است که مرواریدهای خلیج فارس به صورت کاملا طبیعی تولید شده و به صورت سنتی توسط غواصان منطقه صید می شوند. غواصی کردن و استخراج مروارید از خلیج فارس، از نظر تاریخی دارای قدمتی طولانی بوده و یکی از منابع درآمد کشورهای منطقه خلیج فارس به شمار می رود. یکی از دلایلی که سبب درخشش خاص مرواریدهای خلیج فارس می شود، ترکیبات آب شور و شیرین در نزدیکی خشکی می باشد. در واقع مروارید کشور بحرین، جایگاه ویژه ای در تجارت این جواهر ارزشمند دارد.

از جمله عمده ترین کشورهای تولید کننده مروارید در جهان می توان به کشورهایی از قبیل ژاپن، استرالیا، اندونزی، میانمار، چین، فیلیپین، هندوستان و تایلند اشاره نمود. جالب است بدانید که آب های دریای جنوب در نزدیکی کشور استرالیا، اندونزی و میانمار به داشتن مرواریدهای سفید و بزرگ مشهور بوده و مرواریدهای ژاپنی نیز به درخشش و جلوه زیبا شهرت دارند. اما با وجود این که مرواریدهای کشور استرالیا در همان آب های میانمار و اندونزی صید می شود، باز هم این کشور بسیار مصر است تا همه متوجه شوند که مروارید های استرالیایی از مابقی مرواریدهای دریای جنوب بهتر و مرغوب تر می باشند!

کشور هندوستان نیز به عنوان یکی از جدیدترین تولیدکنندگان مروارید های طبیعی فعالیت دارد و این گونه گفته می شود که بزرگترین منبع مروارید طبیعی در جهان نیز در این کشور قرار گرفته است.

مروارید پرورشی:

مرواریدهای پرورشی یا مرواریدهای پرورش یافته به کمک روشی تولید می شوند. فردی که پرورش دهنده مروارید می باشد، مقدار کمی ماسه را در میان غلاف صدف و اندام نرم صدف ماهی قرار می دهد. بعد از گذشت 2 یا 3 سال با شکستن صدف، می تواند مروارید کشت شده را استخراج نماید. تفاوت اصلی مرواریدهای پرورش یافته با مروارید های طبیعی در این است که مرواریدهای پرورشی ظاهر کاملی را پیدا نمی کنند. اما کشور ژاپن با روشی جالب یعنی با قرار دادن ذرات ماسه، درست در لای اندام خود صدف، توانسته است مرواریدهای پرورشی کاملا مشابه با مروارید طبیعی تولید کند.

مروارید مصنوعی:

اما در مورد مروارید مصنوعی می توان گفت که این مدل از مرواریدها از دانه های بلورین توخالی ساخته می شود. به این صورت که درون آنها را با ماده ای رنگ می کنند که از فلس شفاف و درخشنده برخی از ماهی ها ساخته می شود. سپس داخل این گوی ها را پر از موم کرده بدین صورت دانه های مروارید مصنوعی ساخته می شود.  این مرواریدها به حدی طبیعی و زیبا به نظر می رسند که گاهی تشخیص آنها از مروارید اصل بسیار سخت و دشوار است. جالب است بدانید که امروزه کشور چین با ورود به بازار مروارید و تولید حجم انبوهی از مروارید مصنوعی، به صنعت صید مروارید طبیعی در خلیج فارس لطمه جدی وارد کرده است.

.

برای مشاهده انواع جواهرات مروارید اینجا کلیک کنید.

www.instagram.com/goharrafshan

09306226344

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 7 =